Vanaf 1 maart 2024 voer ik het project ‘Waar leraren MET en VAN elkaar leren, leren leerlingen beter’ uit. Ik word daarin begeleid door enerzijds lectoren van de Hogeschool van Amsterdam; Marco Snoek en Daniël van Middelkoop. Anderzijds door twee werkveldbegeleiders binnen de Montessori Scholengemeenschap Amsterdam; Joyce de Grand (directeur) en Bart Steur (deelschoolleider). Ik werk twee dagen per week bij de HvA, twee dagen bij de MSA en een dag thuis. De vorm waarin dit project wordt uitgevoerd is een professional doctorate (pd), een doctoraatstraject in het beroepsonderwijs. Dat is een pilot en ik behoor bij een van de eerste cohorten die zijn gestart. Hoe de pd er precies uit gaat zien, daar werken we met heel veel mensen aan. We zijn echt aan het pionieren. Maar er zijn zeker al wat kenmerken bekend. Zo duurt de PD meerdere jaren. Op dit moment doen er zeven domeinen mee, waaronder Leren & Professionaliseren, waar ik deel van uitmaak. Praktijkgerichte verandering staat hierin centraal. Een pd-kandidaat ontwikkelt zich in vier rollen; professional, change agent, onderzoeker en innovator. En wordt opgeleid tot een hooggekwalificeerde, onderzoekende professional die oplossingen leert te bedenken voor complexe vraagstukken.
Ik ontdek de wereld van veranderkunde, systeemdynamica, onderzoekstechnieken en wetenschappelijk publiceren. Soms doe ik dat samen met andere leden van mijn pd learning community en soms alleen. Ik reflecteer regelmatig op mijn leerproces en ontwikkeling met mijn begeleiders, maar ook met een critical friend binnen de MSA. Zo proberen we vanuit verschillende oogpunten zicht te houden op de voortgang van het onderzoeks- en verandertraject en mijn persoonlijke ontwikkeling daarin. Het gaat daarbij met name om het proces en hoe je laat zien dat je je ontwikkelt in die vier rollen. Zodra de pd succesvol is afgerond, is level 8 van het European Qualifications Framework bereikt. Het EQF is een soort vertaalinstrument waarmee verschillende Europese opleidingsniveaus een kwalificatie krijgen die gebaseerd is op leeruitkomsten (level 1-8). Die leeruitkomsten geven een beeld van wat je weet, begrijpt en kunt.